Aktualności

W KRAINIE ZIÓŁ I PRZYPRAW - TWORZYMY FIRMĘ OGRODNICZĄ

W ramach projektu Fascynujący Świat Nauki i Technologii uczniowie klas V i VI realizowali ścieżkę W KRAINIE ZIÓŁ I PRZYPRAW - TWORZYMY FIRMĘ OGRODNICZĄ.
Zajęcia odbywały się w szkole i w terenie. Uczniowie rozwiązywali zadania związane z hasłem „ZIELONA APTEKA”, wskazywali rośliny, które mają właściwości lecznicze, rozmawiali o tym, jak dawniej leczyli się ludzie i czy metody naturalnego leczenia są również dziś stosowane w domach.

Podczas realizacji ścieżki uczniowie w grupach planowali pracę nad projektem, ustalili, jakie zadania należy wykonać, by założyć firmę ogrodniczą, zaplanowali etapy wykonywania zadań, poznali rośliny o właściwościach leczniczych (wyszukiwali informacje w Internecie, poradnikach), gromadzili informacje o roślinach, gdzie występują, kiedy kwitną, co jest ich surowcem leczniczym oraz jakie mają działanie lecznicze, zorganizowali wystawę produktów ziołowych – na wystawie znalazły się maści, kosmetyki, herbatki i lekarstwa ziołowe, książki i ulotki o tematyce ziołolecznictwa, zjedli zdrowe śniadanie przy ziołowej herbatce – ta forma drugiego śniadania bardzo się uczniom spodobała, wszyscy skosztowali różnych gatunków herbat ziołowych.
Zgromadzone informacje o roślinach wykorzystali do stworzenia:
a. plakatu na temat „Rośliny lecznicze” (gr. I) – plakat powieszono na korytarzu szkolnym, by uczniom z innych klas również przybliżyć temat,
b. prezentacji multimedialnej (gr. II) – praca może być wykorzystywana na lekcjach przyrody bądź godzinach wychowawczych,
c. albumu „Rośliny lecznicze” (gr. III) – można go wykorzystać również na zajęciach z przyrody,
Oprócz tego uczniowie badali rynek i wyszukiwali w Internecie firmy ogrodnicze na Opolszczyźnie – dzięki temu zadaniu mogli poznać zapotrzebowanie na rynku, dowiedzieli się, że wiele firm oprócz sprzedaży różnorodnego asortymentu roślin oferuje również sprzedaż narzędzi ogrodowych oraz usługi pielęgnacyjne ogrodów, projektowanie, poznali zasady tworzenia dobrego biznesplanu oraz ustalili, że firma, którą stworzą, będzie miała nazwę ” ZIOŁA NA +” (nazwa została wybrana przy zastosowaniu aktywizującej metody - „burzy mózgów”), podjęli decyzję, w którym miejscu założą ogródek, by harmonizował z otoczeniem szkoły, zaprojektowali ogródek w skali na kartkach papieru – musieli tu wykorzystać zdobytą wcześniej wiedzę o roślinach leczniczych oraz wykazać się wrażliwością estetyczną. Bardzo przydatne było rysowanie w skali, ponieważ kształciło umiejętności matematyczne. Poza tym zaprojektowali LOGO firmy „ZIOŁA NA +”, zaprezentowali przed wszystkimi grupowe projekty ogrodów.
Następnie uczniowie wspólnie wybrali ich zdaniem najciekawszy projekt ogrodu, który postanowili zrealizować. Grupa, której projekt wygrał, otrzymała dyplom.
Wspólnie napisali biznesplan. Tworząc go, przeglądali najciekawsze i najtańsze oferty zakupu nasion, sadzonek oraz sprzętu ogrodniczego, by dokonać analizy kosztów. Podzielili się obowiązkami, wypełnili TABELĘ ODPOWIEDZIALNOŚCI.
Kolejnym krokiem było założenie ogródka. Odpowiedzialni za wykonanie zadania uczniowie przekopali ziemię, oczyścili ją z chwastów, przygotowali teren do sadzenia. Przyniesione sadzonki posadzono. Uczniowie dbali o podlewanie i usuwanie chwastów zgodnie z tabelą odpowiedzialności. Bardzo zaangażowali się w swe prace, wypełniali należycie podjęte zobowiązania. Przygotowali tabliczki z nazwami roślin, które umieścili w ogródku. Pilnowali, by ogródek był zadbany.
Ostatnim działaniem realizacji projektu była ewaluacja dokonanych zadań. Przy ziołowym chłodzącym napoju i ognisku dokonano ewaluacji .
Dużym plusem pracy grupy przy realizacji ścieżki był fakt zdobycia przez uczniów samodzielnie nowych wiadomości. Uczniowie pracując w grupach kształcili umiejętności interpersonalne, uczyli się konstruktywnego myślenia. Dla wielu uczniów nowością okazało się, że wiele ziół rosnących w ich otoczeniu można wykorzystywać w leczeniu rozmaitych schorzeń.

 

Gościmy

Odwiedza nas 48 gości oraz 0 użytkowników.

Statystyka

Odsłon artykułów:
359751
Free business joomla templates